Wie zijn wij?

Initiatiefnemers en eigenaar zijn Han Swarts en Hans van de Ven.

Hans: “In ruim 20 jaar ervaring als vertrouwenspersoon en als coach heb ik geleerd: Voor ieder mens is het lastig om juist op dát moment hulp te vragen wanneer je er zelf niet lekker bij zit”.

Dat kan zijn omdat je geconfronteerd wordt met een situatie op het werk die enorm ingrijpend is; bijvoorbeeld een groot (bedrijfs-) ongeval, suïcide, (sexuele) intimidatie, agressie, pesten. Maar het kan ook gaan om misstanden op het werk, een conflict met je leidinggevende, dreigend baanverlies of dat je het gevoel hebt dat je het werk niet meer aan kunt.

Juist op die momenten wil ik een luisterend oor voor je zijn, waarbij je mag verwachten dat alle informatie strikt vertrouwelijk blijft en, indien gewenst, niemand hoeft te weten dat het gesprek plaats vindt.

Het uiteindelijke doel is dat je na een heftige gebeurtenis zeker weet dat er iemand over je schouder mee kijkt hoe het met je gaat, dat je gehoord wordt en geholpen wordt om weer meer grip op de situatie te krijgen.

Door mijn ervaring als vertrouwenspersoon en coach, met specifieke kennis van emotionele verwerkingsprocessen, te combineren, is de kans veel groter dat je door deze moeilijke periode heen komt met behoud van werk en werkplezier.

Mijn overtuiging: “De kracht zit in jezelf, soms heb je een beetje hulp nodig om dit te hervinden!”

Han: “Veiligheid voor medewerkers is de rode draad in mijn werk: Elke medewerker heeft het recht om zich veilig te voelen tijdens de uitoefening van zijn werk, dit is een fundamenteel recht, maar komt ook ten goede aan de kwaliteit van het werk en aan duurzame inzetbaarheid.”

Na jarenlange ervaring in de zorg, waar ik ooit als verpleegkundige begon en ervaring heb opgedaan in zowel de algemene ziekenhuiszorg als in de psychiatrie, ben ik daarna in het management terecht gekomen. Nadien ben ik een eigen bedrijf begonnen in bedrijfshulpverlening (adviserend en uitvoerend).

In al die functies is het me duidelijk gebleven dat het menselijk kapitaal van essentieel belang is voor het succesvol voortbestaan van een bedrijf. Persoonlijke aandacht maakt dat de individuele medewerker zich gehoord voelt, de spiegel voorgehouden krijgt wanneer het nodig is en daardoor kan groeien, ook wanneer het even niet zo lekker gaat: juist dan worden vaak ontwikkelingen in gang gezet. En dat is nu juist mijn drijfveer om me in te zetten bij calamiteiten en ongewenste situaties op de werkvloer. Wanneer een medewerker weet dat het ‘vangnet’ op orde is, durft deze ook meer vanuit vrijheid te handelen, te vertrouwen op intuïtie en zal de impact van ingrijpende gebeurtenissen minder zijn.

Omdat ik, naast het persoonlijke contact, ook zag dat een veilige werkomgeving van essentieel belang is om veilig je werk goed te kunnen doen, heb ik me jarenlang ingespannen om bij zoveel mogelijk bedrijven de bedrijfsveiligheid in kaart te brengen en trainingen te verzorgen. En dan zijn niet alleen de ‘papieren aanpak’ en de eerste training van belang, maar juist het herhalen van die activiteiten die je hoopt nooit nodig te hebben (Eerste Hulp, Reanimatie, bestrijding van brand, ontruiming) zorgen er voor dat ingeval deze zich voor doen, er gehandeld wordt zoals het hoort, waardoor vermijdbare schade tot een minimum wordt beperkt.

Dus bij (dreigende) crisis begint mijn hart sneller te kloppen en wil ik graag mijn kennis en ervaring inzetten om de gevolgen tot een minimum te beperken.

We hebben ieder meer dan 20 jaar ervaring als hulpverlener in de reguliere gezondheidszorg.

In al die jaren hebben we kennis en ervaring opgedaan in de acute en chronische psychiatrie en in somatische zorg. Daarnaast is er kennis van spoedeisende zorg en ook als coach, als vertrouwenspersoon grensoverschrijdend gedrag en als begeleider / opvang na een schokkende gebeurtenis / traumatiserende ervaring en begeleiding van slachtoffers van geweldsincidenten.

Bovendien heeft één van de partners ongeveer 20 jaar een eigen dienstverleningsorganisatie geleid.

Han Swarts

Hans van de Ven