Hulp nodig?

“En toen voelde ik me niet meer zo veilig!”

Het kan zomaar gebeuren dat je in contact met iemand overvallen wordt door taalgebruik, een houding, ongewenst gedrag of misschien zelfs (dreigend) geweld.
Werken met mensen, zeker in een hulpverleningssituatie, maar ook met klanten en collega’s, vraagt een goed inlevingsvermogen om je doel te kunnen bereiken, om tot afspraken te komen. In sommige gevallen laat de ander merken het hiermee helemaal niet eens te zijn. Misschien had je het al een beetje verwacht, het was immers niet het gewenste antwoord op die hulpvraag, maar soms is de reactie dusdanig dat het je raakt!

“Wat kan ik nu verwachten?”
“Wat doe ik als leidinggevende? En heb ik daar nu tijd voor??”

Daar waar wordt samengewerkt, kan het gebeuren dat er sprake is van grensoverschrijdend gedrag, soms door een collega, soms door iemand met een hogere functie. Ook kan je bijvoorbeeld getuige zijn van een collega die iets ontvreemdt, die zich zeer onheus gedraagt. Hierdoor kan je je zeer ongemakkelijk, gestressed of onveilig voelen!

“Ik heb kennis van iets dat echt niet door de beugel kan, maar wie kan ik vertrouwen?? Wat moet ik er mee? Welk risico loop ik wanneer ik dat ga bespreken??” “En met wie???”

Goede afspraken en juiste aandacht zijn van grote invloed op de gevolgen van ongewenst gedrag, voor zowel de werknemer als de werkgever.

De wet bepaalt dat de werkgever verplicht is beleid te voeren ter voorkoming c.q. beperking van psychosociale arbeidsbelasting (artikel 3.2), waaronder verstaan wordt de factoren seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk in de arbeidssituatie, die stress teweeg brengen (artikel 1.3.e)

Uit onderzoek van IZZ zorgverzekeraar, TNO en ArboNed blijkt de omvang van de kosten ziekteverzuim voor werkgevers in Nederland en de invloed hierop van psychosociale arbeidsbelasting.

Het is dus voor alle partijen van groot belang om een werkwijze hieromtrent duidelijk te formuleren, zodat de werknemer op het juiste moment de juiste opvang / begeleiding / training kan ontvangen.

Juist deze ondersteuning en begeleiding kan er aan bijdragen dat niet alleen het risico op (langdurig) verzuim, maar ook verlies van kwalitatief goede medewerkers, lager wordt.

Onze dienstverlening omvat daarom:
– de (vroegtijdige) begeleiding van mensen en organisaties na calamiteiten en schokkende gebeurtenissen,
– het adviseren over calamiteitbeheersing, o.a. ook alle BHV-gerelateerde zaken
– het aanbieden van cursussen voor mentale en psychische weerbaarheid, waaronder begrepen trainingen in het omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag
– het aanbieden van diensten als externe vertrouwenspersonen.